Bou en Suus op reis

..en nog de beste wensen!

Natuurlijk willen wij eerst iedereen een supermooi jaar toewensen!

Ons laatste berichtje sloten wij af met het bericht dat onze volgende bestemming Vietnam zou zijn.
Nou dat is niet helemaal gelukt. Vietnam maakt het mensen die met eigen auto reizen erg lastig.
Om het land binnen te komen moet je allerlei papieren hebben, het duurt dagen om dit te regelen. En dan nog is het de vraag of je de douane door komt. Gelukkig kwamen wij hierachter nadat wij het visum van Vietnam al hadden... Dik 100 dollar weggegooid, helaas. Maar uiteindelijk toch besloten Vietnam van ons programma te halen.

Tijd voor het volgende plan; Via het zuidelijkste puntje van Laos de grens met Cambodja over. Helaas! Ook dit bleek niet mogelijk. Deze grens is open maar niet voor reizigers die reizen met eigen vervoer. Weer een tegenslag en dat binnen 48 uur! Na even vloeken dus maar besloten om via Thailand naar Cambodja te reizen. Maar niet voordat wij nog het zuiden van Laos hebben verkend. Jawel, het reizen met eigen vervoer heeft ook zo z'n voordelen. Wij zijn in mooie afgelegen dorpjes geweest, waar de bevolking maar weinig tot geen toeristen te zien krijgen.

Het noorden van Cambodja binnen via Thailand was een uitstekende en avontuurlijke oplossing. De grensovergang was een fluitje van een cent en binnen een uur reden wij in Cambodja. Vanaf de grenspost is er nog ongeveer 250 meter geasfalteerd en daarna is het alleen nog maar een stoffige zandweg. Het eerste half uur hebben we elkaar vaak vragend aangekeken of het wel de goede weg aan het rijden waren. Maar dat bleek wel echt zo te zijn. De weg was smal en heel slecht en de omgeving bizar. We reden door een soort spookachtig niemandsland nauwelijks bewoont als gevolg van de vele landmijnen die daar in de grond liggen. Vooraf werden we door mensen gewaarschuwd de weg NIET te verlaten omdat zeer gevaarlijk zou zijn. Plassen in de bosjes was ook geen optie, erg beangstigend vooral voor de notoire veelplasser Bou. Uiteindelijk hebben we na uren rijden veilig Siem Reap weten te bereiken!

Siem Reap, de voormalige Khmer koningsstad, en nu vooral bekend om de vele Tempels van Angkor Wat. We hebben er een hele hoop bekeken en de een was nog mooier dan de andere. Ongelooflijk wat mensen kunnen maken. Naast de tempels hebben we ook het Landmijnen-museum bezocht, erg indrukwekkend vooral omdat hier nog miljoenen landmijnen liggen.

Na Siem Reap in een dagje naar het zuiden van Cambodja gereden om Nieuwjaar te gaan vieren aan het strand. We hadden hier afgesproken met Rob en Leonie, met wie wij in Laos hebben gereisd. Nieuwjaar op het strand van Cambodja was een aparte beleving; veel mensen, muziek, drank tropische temperaturen en.....regen. Desondanks was het een supersfeertje. Wij hopen dat 2009 net zo spannend zal worden als 2008.

Nu, op dt moment zitten we in een barretje in Phnom Phen dit berichtje te schrijven. Na de relatieve rust van het strand is het hier toch wel weer erg druk en lawaaierig, maar ook weer een ervaring. Vooral het Tual Sleng museum en de Killing fields waren erg indrukwekkend, wat een waanzin.
Voor nu staat alleen nog een bezoekje aan het Royal Palace op het programma en morgen gaan we weer verder.

nicole

Ha Suus en Bou,

VOor jullie ook de allerbeste wensen voor 2009. In Nederland is dit jaar goed begonnen: schaatsen! En een ook wel triest, net een berichtje gehad dat Theo Ijzermans is overleden..... (Suus, jij kent hem denk ik wel: de man van de RET...)
Gaat jullie goed en op naar nog een paar maanden mooi reizen in volle gezondheid!

groetjes, Nicole Eggermont

Skinnie

Hé Bou en Suus !

Briljante reis! (verhalen ende foto's ook, heerlijk om zien en lezen)
Jammer dat we geen Vietnam foto's kunnen zien, maar ik ben wel REUZE benieuwd naar een foto van een boksende Bou vs. Kangoeroe. Australië is een mooi alternatief voor Vietnam, de droge lucht is goed voor de longen en jullie zijn al ruim over de helft.
P.S. Vanaf Australië is het niet zo heel erg ver meer naar Antartica.

liesbeth de l' Orme

hallo Bou en Suus,

Goede wensen voor 2009, geweldig wat jullie allemaal doen, petje af hoor, leonie is mijn dochter en rob is van haar, lieve mensen!
Later zall ik meer van jullie horen, goede reis!

gr. Liesbeth en Igo.

Lex La Crois

Hallo Suus en Bou,
Ook voor jullie een goed en ook veilig 2009 gewenst.
Ik volg jullie belevenissen geregeld, en bewonder de leuke stijl van schrijven, Chapeau! nu vond ik wel eens tijd om even te reageren zo tussen al de berichten van jullie vrienden en kennissen. Nogmaals veel succes en slurp de ervaringen met volle teugen naar binnen!!
Groetjes van Lex

Patsy van der Werf

Hoi Suus en Bou,
Volgens mij gaan Corine en Jelle nu richting Siem Reap. Het zou leuk zijn als jullie elkaar in Cambodja zien!
Wat een mooie reis hebben jullie al achter de rug, C & J doen maar een klein stukje, maar genieten er niet minder om!

Veel reisplezier, Patsy

rob

hi bou en suus,
hoe is die in het verre oosten......
ik heb je mail ontvangen en heb onze belevingen opgesomd en jullie retour gedaan, hopen dat ie aankomt. prachtige verhalen en fotoos, wat een avontuur.
groetjes uit koud hilversuem, rob en tatjana

Ellen Jacobs

Hoi Boudewijn en Suus,
Tja, jullie zullen wel denken, wat doet zij op 'onze' site. Suus, Boudewijn kan je uitleggen wie ik ben. Via via (lang verhaal...) heb ik van jullie avontuur gehoord. En ja, ik heb mijn nieuwsgierigheid niet kunnen onderdrukken.
Wat een mooie reis! Wat een mooie foto's! Wat een geweldige ervaring en wat een gelukkige mensen! Mooi om te zien.
Bou en Suus, ik wens jullie nog een fantastisch vervolg van jullie reis en gun jullie alle geluk en gezondheid van de wereld!
Enne... af en toe kom ik nog es langs op jullie site en dan geniet ik stiekem een beetje mee.
Ellen