Bou en Suus op reis

Met dank aan Yo

Onze laatste maand met Yo
Na vele avontuurlijke maanden van trouwe dienst, krijgt Yo morgen een mooi plekje in een gezellige container in de haven van Port Klang.

Onze laatste maand samen hebben wij nog volop van elkaar kunnen genieten. Na Cambodja hebben wij weer 2 fantastische weken gehad in Thailand. Yo heeft ons naar de meest mooie plekjes gebracht in verlaten Nationale parken. Kilometers wit strand, blauwe zee en palmbomen helemaal voor onszelf. Ok, niet helemaal waar, 's nachts was het strand van de schildpadden die hun eieren kwamen leggen. De nationale parken van Thailand zijn het best bewaarde geheim van heel Thailand; geweldig mooie natuur, nauwelijks toerist te bekennen. Af en toe komt er een Thaise familie picknicken en je kunt er lekker wild kamperen. Absoluut een aanrader.

Ons visum Thailand was helaas maar 15 dagen geldig (nieuwe regelgeving), dus uiteindelijk moesten wij toch echt het land uit. In Maleisië (met name de Oostkust) moesten wij weer wennen aan alle gesluierde dames en het zwerfvuil aan de stranden en langs de weg. Maleisië is een ontwikkeld land, maar om het milieu lijken ze (nog) niet veel te geven.

Getipt door de voorzitter van de Thaise Golfsurfbond, zijn wij naar Cherating (Maleisie) gegaan om te leren golfsurfen. Jawel, een erg leuke uitdaging. Als het je dan eindelijk gelukt is om een goede golf te pakken en op je plank te gaan staan, dan duurt het nog een hele tijd voor je het echt golfsurfen mag noemen. Maar wij hebben wel de smaak te pakken, dusin Bali ploeteren we verder!

Met dank aan Yo...
Morgenochtend nemen wij afscheid van Yo, maar zien elkaar over 1,5 maand weer in de haven van Antwerpen. Ondanks alle ontberingen onderweg; slechte wegen, vervuilde diesel, zand, stof, hitte, regen en ander ongemak, heeft hij ons geen moment in de steek gelaten. Met een lekker pufje roet, startte hij elke ochtend weer en pruttelde fijn door tot de tocht voor die dag erop zat. Voor ons zal het wel even wennen zijn om de laatste weken met ons rugzakje op bussen, treinen, boten en andere vervoersmiddelen te moeten wachten. En niet lekker instappen en wegrijden wanneer je maar wilt!

Al met al was het een onbeschrijfelijk mooie ervaring om met zijn drieën op pad te zijn en we zouden het zo weer doen. Sterker nog: dit was de eerste keer, maar zeker niet de laatste keer!

Voor de liefhebbers nog een paar leuke feitjes omtrent de wagen:

Kilometers
Gereden aantal kilometers: 29932 km
Gemiddeld aantal kilometers per dag: 132 km

Brandstof
Aantal keren getankt: 56
Gemiddeld aantal liters per tankbeurt: 63,4 ltr
Totaal aantal getankte liters diesel: 3553 ltr
Gemiddeld verbruik: 1 ltr op 8.4 km
Aantal liter olie: 35 liter (verversen en bijvullen)

Aanrijdingen en overtredingen
- Een bekeuring van € 10,- voor te hard rijden in India incl. officieel proces verbaal.
- In Pakistan hebben we een hond geraakt, maar die liep vervolgens hinkend door. Minder geluk had de vogel die een uur later in onze gril bleef hangen.
- Yo heeft in India een tuk-tuk geschampt, die dacht te kunnen inhalen waar dat echt niet kon.
- Een motorrijder van achteren geraakt, alleen zijn lampjes waren kapot. Maar de bestuurder reed vrolijk weer verder.
- En in Kathmandu hebben wij de letters van het guesthouse van de muur gereden, je moet dus nu zoeken naar het Katmandu Pea..(ce ) Guesthouse.

Onderhoud
- knipperlichtlampje rechts vervangen
- binnenverlichtinglampje achter vervangen
- 4 keer de auto laten wassen
- 8 keer de banden bijgevuld met lucht

Reparaties
1 gebroken bladveer in India
Daktent hoes vervangen, de oude was zo lek als een mandje

Slapen
10 keer in de auto geslapen
146 keer in de daktent geslapen
93 keer in een guesthouse/hotel/pension geslapen

Onmisbaar op onze paklijst
1: Yo (natuurlijk!)
2: Onze donzen slaapzakken (wij zijn zo gewend aan de hitte, dat wij het bij 25 graden 's nachts koud hebben)
3: 8 tubes Odomos (anti muggen crème, Sander en Marly bedankt voor de tip)

Overbodig op onze paklijst

1: Cardreader van de rabobank (onze liquide middelen zijn meer dan uitstekend beheerd door onze Minister van financiën)
2: Winterkleding (ipv terugrijden, gaan wij nu 6 weken richting strand)
3: Satelliettelefoon ( gelukkig niet nodig gehad, hij is binnenkort te huur!)

Barrie

Ik zie hier een nieuwe triviant versie met Yo feitjes; Fijn! Yo heeft het maar goed gehouden al die duizenden KM met jullie erin en erop. Doe het voorzichtig aan de komende weken zonder jullie trouwe kameraadje.Geniet nog van al het moois. Tot heel gauw xxbarrie

Elsemiek

He hier een andere scommer.....wat een verhalen en foto's weer. Het is zo fantstisch om te zien hoe jullie genieten. Bruine, gezonde gezichten, stoere foto's en verhalen en dan te bedenken dat jullie nog 6 weken te gaan hebben. Jaloers!!!
Have fun de laatste weken en wij kijken er wel weer uit om je te zien hoor Suus! Huppel ging blijkbaar niet zonder jou!

Dikke zoen EL

Caroline

Wow wat een hoop sproeten heb jij Suus erbij gekregen zeg!!
Paul en ik hebben wederom heerlijk genoten van de foto's en de Yo-feitjes.
Maar ik wil voor de rest van jullie vriendenkring wel ff wat rechtzetten hoor ;-). Die eerste foto van Phom Pehn, wat net op zuid-Frankrijk lijkt..... die is wel iets te 'romantisch' afgespiegeld hoor. Okay, gebaseerd op een twee jaar geleden, maar PP vonden wij best een vieze stad hoor ;-). Dus geen romantisch zuid Frankrijk haha.

Zo, dus nu op de eigen benen verder. Inderdaad ff wennen nu je die vrijheid van Yo kent. Geniet er nog goed van hoor, de weken gaan nu snel!
Liefs,
Caro
PS. wij zijn tegels, bladen en andere badkamerspullen aan het shoppen!!!! We zijn los!!!

es

Lieve Suus en Bou,
Wat hebben jullie weer enorm mooie plaatjes geschoten! Ben echt rete jaloers. Wat lijkt me zo'n onbewoond eilandje met stralende zon heeeeeerlijk! In plaats daarvan zit ik met plakkaten verf onder mijn nagels vet in de stress... Over 1,5 gaan we over en er moet nog zoveel gebeuren! Het wordt wel weer erg mooi! Als jullie weer terug zijn moeten jullie ons nieuwe paleisje maar komen bewonderen. Maar nu eerst nog even heel erg genieten van de laatste weken! Dikke kus, Es

MenS

Hoi beide,

fijn dat Yo jullie niet in de steek heeft gelaten. De lijstjes met reparaties en ongelukken zijn echt peanuts op zulke wegen !!! Knap gedaan van jullie alle drie ;-)

Wij hebben inmiddels een reis geboekt naar mijn zus op Aruba en vervolgens naar Suriname. We gaan net na het regenseizoen (september), dus kunnen jullie voor ons nog een tubetje Odomos mee deze kant opnemen?

Veel plezier met de afsluiting en we zijn benieuwd naar jullie "live-verslag"........

Groetjes,
Sander

Don & Jennifer

Hi Bou & Suus,

We lazen jullie avontuurlijke verhalen op jullie site. Wij zijn zelf momenteel in India met onze Landrover en willen binnenkort verschepen van Chennai naar KL/Singapore. Zouden jullie ons misschien wat info kunnen geven hoe jullie dat toen hebben aangepakt en via welk bedrijf?

Thx!
Jennifer & Don