Bou en Suus op reis

Pakistan in 5 dagen

Met pijn in ons hart hebben wij afscheid genomen van Iran; een fantastisch land met geweldige mensen. Op naar het volgende avontuur Pakistan. Onze eerste dag in Pakistan vonden wij best spannend. Wij hadden niet zulke beste verhalen gehoord over Baluchistan, moesten links rijden, kregen geen politie-escorte en de weg liep dwars door de woestijn. Onze eerste nacht hebben wij doorgebracht bij een politiepost, slechts 40 km van de Afghaanse grens. Relaxt bij de politie zul je denken, maar toen tijdens het eten een aantal Taliban- strijders aanschoven was de spanning om te snijden. Suus heeft dan ook de hele nacht geen oog dichtgedaan.

Daarna zijn wij in een rap tempo door Pakistan heen gereden. Vanaf Quetta hebben wij samen met een Zwitsers stel en met een Engelse motorrijder (Andy) het land doorkruist. Voor een deel onder begeleiding van politie. Het vreemde was wel dat de escorte ontbrak tijdens het “gevaarlijke deel”en daar waar het officieel weer veilig was, was er opeens wel een escorte. Een escorte klinkt aantrekkelijker dan het in werkelijkheid is. De politie maakt gebruik van antieke auto’s die gemiddeld niet harder kunnen dan 80 km per uur, lastig als je tempo wil maken. Op een gegeven moment waren wij dat zo zat, dat het een spel werd om de escorte van ons af te schudden, niet dat dat veel nut had, want een aantal kilometers verderop staat de volgende escorte je alweer op te wachten.

Naast vertragende politieauto’s werken de wegen in Pakistan niet echt mee. De wegen zijn overwegend slecht tot heel slecht, weggeslagen door water, wind, zand en over beladen vrachtwagens. Lang leven de Toyota Landcruiser! Desondanks deden we gemiddeld 9 uur over 300 kilometer. Met als topper 13 uur over een stukje van slechts 350 km. Dit was mede te danken aan 2 uur wachten onder de noemer van veiligheidsmaatregelen, tot de premier (familie van Butto) ergens een nieuwe brug en weg had geopend.

Ons streven om voor de verkiezingen (6 september jl)Pakistan uit te zijn is gelukt. Van de verkiezingsstrijd hebben wij echter nauwelijks iets gemerkt.

Voor ons was Pakistan een vreemde ervaring. Door alle informatie vooraf die niet geheel positief is, veiligheid, politieke omstandigheden, taliban, veiligheidsescortes enz. ga je met een beetje gespannen gevoel het land binnen. Eenmaal de grens over probeert iedereen het je zoveel mogelijk naar de zin te maken en heet je meer dan hartelijk welkom. Woest uitziende douane beambten blijken vriendelijk maar bovenal nieuwsgierige kerels te zijn die je thee willen geven en samen met je op de foto willen. Vooral Suus is ongelooflijk populair omdat ze zoveel sproeten nog nooit hebben gezien. Gedurende de reis blijft dit beeld intact en ervaren we helemaal niet de stress en spanning waar we ons op hadden ingesteld. De lokale politie lijkt daar meestal anders over te denken en neemt jou beveiliging meer dan serieus. Dit blijkt met name uit het feit dat Pakistani normaal altijd een uur te laat zijn maar ’s ochtend al een half uur voor de afgesproken tijd klaar staan om je te begeleiden. Nu we eenmaal uit Pakistan zijn hebben we dan ook een dubbel gevoel, aan de ene kant zijn we blij er weg te zijn omdat het allemaal gejaagd en snel moest gaan aan de andere kant spijt dat we zo weinig van hel land hebben kunnen zien. De tijd en de omstandigheden waren er niet naar om nader kennis met het land te maken. Wellicht moeten we toch nog een keer terug!

Nu in India, het land van bezinning en reflectie althans dat vertellen de posters en reclames langs de weg in Mcleod’s Djun, de verblijfplaats van de Daila Lama waar we nu zijn. Vanaf hier zullen we door de bergen richting Nepal reizen. Dit was niet geheel volgens de planning maar wel erg leuk! Lang leve de impulsiviteit! Je hoort van ons.

Marcel (spijkerman)

Hi Boudewijn en Suus,

ik ben tussen 11 en 22 september in Dlhi, dus als jullie in de buurt zijn een "Kingfisher" klinken?

Hi Bou and Suus,

beautiful pictures of the short trip through pakistan !! I love these colourful trucks... I also want to see Bou with Paki-clothes !!! :-))
Its a pitty that your reports only come in dutch - I only understand a part of the words and have to think about the rest. Thanks for your special english email!!
I am just in Igoumenitsa, Thursday I've got a ferryboat to Venice, Monday I'm allowed to work and you poor travellers may not !!!
Enjoy your time in India and relax in the good air of the himalaya region. I wish you good nervs for the more than friendly people in India with their "never-stop-interest" to see new things -special you and your car and how do you use a toilett....

I look forward to your next report and the colourful indian pics.
Wish you the best - have fun !!!

Mathias

Oh sorry I forgot: you have to go to the kingfisher - date in Dehli - it's the best after two countries without beer!

Monique Knaap

Hoi,

Wat een (spannende) verhalen en avonturen. Geniet er lekker van. Volgens mij hebben jullie een fantastische tijd.

Groetjes,
Monique

Kees en Jannie Vlijm

Bou/Suus,
Leuk weer wat te horen van jullie, wij zitten weer geheel in het ritme van het koude kikkerlandje, en als we onze belevenissen aan andere vertellen, kunnen ze het niet begrijpen, alléén als je het zelf meemaakt, ruikt en proeft.
Overigens onze ervaring met Pakistan was exact zoals jullie het verwoorden.
Veel plezier nog met de rest van de expeditie, en hou de boel heel.
Groetjes, Jannie en Kees Vlijm uit Hoorn.

Dave, Annemiek en Kobus

Ha Bou en Suus,
Leuk om jullie zo te kunnen volgen. Met Kobus alles uitstekend. Af en toe gaat hij een middagje met Lisalotte op stap wat hij geweldig vindt. Over 2 weken gaat hij alweer logeren in Maastricht omdat wij naar Canada gaan.
Heel veel plezier en zorg goed voor elkaar
Groetjes en poot

Caroline

Lieve Bou & Suus,

Wat is het toch heerlijk om met jullie mee te reizen. Al realiseer ik me dat het een fractie is van 'living the journey'. Ik (wij) krijgen onwijs veel zin om ook zo'n enorme reis te gaan maken... Ik heb heerlijk alle foto's zitten te bekijken, en het is een waar genot!
Nepal, staat bij ons ook nog hoog op het lijstje, dus we zijn ook erg benieuwd naar jullie bevindingen aldaar.

Ons hartje gaat op dit moment sneller kloppen van badkamers haha! Kortom, we zitten midden in folders, afspraken, maten opnemen en eens kijken op internet of het toch eccccht zoooo duur moet zijn!

Zorg goed voor elkaar en houd ons lekker op de hoogte. Ik leef er helemaal in mee!
Liefs,
Caroline (en ook van Paulus!)

Lisalotte

Lieve Bou en Suus,

Wat zijn jullie al ver en wat een spannend verhaal! Ben blij dat jullie veilig in India zijn aangekomen.
Had vandaag een heerlijk dagje met jullie boefje Kobus. Gaat heel goed met hem!
Nog heel veel reisplezier!

Kus van Lisa

Kim

Hallo lieverds,
Wat een verhalen allemaal weer wij zijn wel blij dat we bou zijn moeder 2 weken geleden (of was het al weer langer?)hadden gesproken om te horen dat alles goed ging!Dat moet je echt af en toe blijven doen want die moeders plus broer(s)zitten toch af en toe op de wip (en daar heb ik weer last van snap je nee hoor ha,ha)
Nog 2 vehalen voor jullie Michelle (van Stefan) en Bianca( van mijn werk ) allebei voel je hem al aan komen zwanger!!!
Nou spreek jullie weer snel!!
Dikke kus Kim

Buurman Erik en buurvrouw Charlotte

He buren,

Leuk om jullie reisverslagen te lezen. Pakistan lijkt me iets te spannend, goed dat jullie eruit zijn. Nu veel plezier met mediteren !

Groetjes, Erik en Charlotte

Nicole

Leuk om jullie reisverhaal te lezen! Beeldend en spannend. Vee reisplezier en ik zie uit naar het Indiåse verhaal!